Tuesday 11 September 2012

CERITA LAWAK : BETUL BAH CINTA ITU BUTA...

Seorang lelaki buta memasuki sebuah restoran. Encik Gitut ,pemilik restoran itu juga berperanan sebagai pelayan mendatanginya dan menghulurkan menu.

 "Sia ni orang buta bah dan sia tak boleh membaca menu.Tolong bawakan sudu kotor yang telah dipakai oleh pengunjung sebelumnya dan sia akan menciumnya. Dari situ nanti sia tahu masakan apa yang enak untuk dipesan," kata lelaki buta tersebut.

Encik Gitut mengumpulkan beberapa  bekas sudu yang telah dipakai a dan memberikannya kepada lelaki tersebut.

Lelaki buta itu mencium sudu itu dan akhirnya berkata, "Sia pesan ikan pais dan sayur masak asam bang".... Dengan agak terperanjat Encik Gitut mencatat pesanan lelaki buta itu.Menu itu memang menjadi kegemaran para pengunjung restoran tersebut.

Beberapa hari kemudian lelaki buta tersebut datang lagi. Sekali lagi dia minta sudu bekas yang telah dipakai untuk dicium, tetapi bukan yang habis dipakai utk makan ikan pais dan sayur masak asam. Hanya ada satu sudu yang habis dipakai untuk makan menu lainnya.

Encik Gitut memberikannya kepada lelaki buta tersebut yang kemudian mencium sudu itu dan berkata, "Bau sudu yang ini sedap juga, seperti habis diguna untuk makan ayam bakar dengan sayur ulam dan sambal belacan. "Encik Gitu mengiyakan dan si lelaki buta memesan makanan tersebut.

Lelaki buta itu untuk ketiga kalinya datang semula beberapa hari kemudian. Dia datang lebih awal ketika belum ada satupun pengunjung yang datang sehingga tidak ada sudu bekas diguna yang boleh diberikan untuk dihidu.

Entah dari mana datangnya, tiba-tiba sifat nakal bodoh Encik Gitut muncul. Dia menghampiri isterinya yang berperanan sebagai tukang masak didapur. Diberikannya satu sudu dan berkata, "Gonong, garu ketiak kamu" "Apa tujuan abang Gitut ni bah?" tanya Gonong tak faham. "Sudahlah ikut je lahhhh, untuk kemajuan restoran kita," kataEncik Gitut  setelah memaksa. Gonong menurut, mengusapkan sudu tersebut di "ketiak! nya" dan menyerahkan kembali kepada suaminya Encik Gitut.

Dibawanya sudu tersebut kepada lelaki buta yang duduk menunggu. Lelaki buta melakukan seperti biasa dan berkata,........ "Aku tidak menyangka makwe lamaku Gonong bekerja di sini..........boleh saya jumpa dia".

Encik Gitut : ???????????

tang... tang...tang.. Sesungguhnya Cinta itu Butaaaa.......... "

No comments:

Post a Comment