Oleh Rose Salvia
6 November 2012
Sememangnya
tidak dapat disangkal lagi bahawa domain kognitif, psikomotor, afektif,
kreativiti dan sosial kanak- kanak dalam Pendidikan Seni Visual memainkan
peranan yang besar sekali dalam menjayakan matlamat dan objektif kurikulum
Pendidikan Seni Visual. Berdasarkan kepada domain- domain ini, saya akan membincangkan
secara terperinci dan membuat perkaitan secara komprehensif dengan matlamat dan
objektif kurikulum Pendidikan Seni Visual
sekolah rendah. Di samping itu, disertakan contoh- contoh gambar semasa
proses kerja dalam bidang kegiatan membentuk dan membuat binaan iaitu aktiviti
menyediakan kad ucapan oleh murid tahun empat di sekolah saya bagi menyokong
kajian yang saya jalankan.
Domain
Kognitif dalam Pendidikan Seni Visual
Penghasilan
lukisan oleh murid- murid di sekolah rendah mempunyai interpretasi yang berbeza
dengan yang dihasilkan oleh orang dewasa. Bagi mereka, hasil seni yang
dihasilkan lebih berupa kepada hasil luahan dan expresif. Di sekolah rendah,
hasil seni yang dihasilkan oleh kanak- kanak dapat digunakan untuk melihat bagaimana
caranya mereka berfikir dan menyelami perasaan mereka selain melihat dan
menguji keupayaan perkembangan kognitif mereka.
Jika kita lihat contoh aktiviti dalam membentuk dan membuat binaan iaiatu aktiviti mebina kad ucapan, jelas menunjukkan bahawa murid- murid dapat mengaplikasikan apa yang telah difahami dalam menghasilkan kad ucapan dengan
menwarna kad tersebut. Murid mampu berfikir tentang proses kerja seterusnya
sehinggalah terhasilnya sebuah kad ucapan yang indah dan kreatif berdasarkan
kemampuan kognitif mereka sendiri. Ini menunjukkan bahawa, aktiviti- aktiviti
seni yang tersusun dan terancang dapat melahirkan murid yang mempunyai
keupayaan menyelesaikan masalah. Selain daripada itu, mereka juga akan mampu
untuk membuat penilaian dan bijak membuat keputusan.
Perkembangan
domain kognitif dalam proses kerja murid dalam menghasilkan karya seni adalah
selaras dengan matlamat membentuk generasi Malaysia yang imaginatif, inovatif
dan inventif. Dengan penghasilan karya- karya seni, murid dapat menghargai
keindahan alam sekitar, rasa kesyukuran kepada Tuhan di atas seni yang
dihasilkan dan meningkatkan keindahan seni yang dapat menyumbang kepada
pembangunan diri seperti yang dinyatakan dalam objektif kurikulum pendidikan
seni visual sekolah rendah yang ketiga iaitu meningkatkan pengetahuan, daya
kreativiti, inovasi, disiplin serta kemahiran dalam bidang seni visual yang
dapat diamalkan dalam kehidupan dan kerjaya.
Domain
Psikomotor dalam Pendidikan Seni Visual
Domain
psikomotor dalam Pendidikan Seni Visual adalah merujuk kepada ketrampilan dan
kemampuan seseorang kanak- kanak itu bertindak setelah menerima pengalaman
belajar. Dalam mata pelajaran pendidikan seni visual, kanak-
kanak diajar untuk mengawal dan melatih psikomotor mereka dalam menghasilkan
karya seni. Ini kita dapat lihat dalam aktiviti seni dalam bidang yang diajar
seperti aktiviti melukis, menganyam, membentuk dan membuat binaan, membuat
corak dan pelbagai lagi.
Domain
Psikomotor ini adalah selaras dengan matlamat Pendidikan Seni Visual ke arah
pembangunan diri dan objektif Pendidikan Seni Visual yang ke empat iaitu menggunakan
pelbagai kemahiran, media, teknik dan teknologi untuk mereka cipta barangan
kraf dan produk seni visual yang berkualiti. Kemahiran psikomotor yang
ditunjukkan dalam gambar 2 jelas terbukti menunjukkan perkembangan kecergasan, bersedia
menjalankan amalan menggunakan masa lapang secara berfaedah, memperolehi kemahiran-kemahiran
asas praktik dalam kehidupan seharian dan mempunyai asas kemahiran vokasional.
Domain
Afektif dalam Pendidikan Seni Visual
Justeru
itu, seseorang murid yang mempunyai domain afektif yang tinggi dalam Pendidikan
Seni Visual akan dapat dilihat menerusi berbagai tingkah laku. Antaranya adalah
seperti, pemerhatian murid tersebut terhadap mata pelajaran Pendidikan Seni
Visual, disiplinnya dalam menyediakan bahan seni yang diperlukan, mempunyai
motivasi yang tinggi terhadap mata pelajaran seni dan penghargaan terhadap alam sekitar dan
kesyukuran ditunjukkan dalam karya yang dihasilkan. Fokus utama murid-murid dalam aktiviti- aktiviti seni adalah meluahkan
perasaan dalam karya dan memiliki motivasi yang sangat tinggi sehingga tumpuan
diberikan seratus peratus terhadap karya yang ingin dihasilkan. Ini mempunyai
perkaitan dengan matlamat Pendidikan Seni Visual iaitu menghargai keindahan seni
dan objektif kurikulum Pendidikan Seni Visual menunjukkan penghargaan terhadap
keindahan dan menjadikan bidang seni visual sebagai prospek kerjaya.
Domain
Kreativiti dalam Pendidikan Seni Visual
Dalam
Pendidikan Seni Visual, domain kreativiti pula merujuk kepada proses yang
berterusan dalam menghasilkan sesuatu yang baru dan asli. Murid- murid sekolah
rendah mempunyai nilai imaginatif yang tinggi tidak kiralah murid tersebut di
tahap satu mahupun di tahap dua. Masing- masing akan mempunyai kreativiti yang
berbeza dalam meluahkan penghasilan seni. Ini bermakna dalam pendidikan seni
visual, murid- murid mampu berfikir dengan kreatif dan kritis dalam
memperkembangkan hasil seni mereka.
Dalam
Pendidikan Seni Visual, murid- murid di sekolah dapat melibatkan diri dengan
pelbagai proses kerja seni yang banyak melibatkan aktiviti kreatif dan proses
mengembangkan idea dalam diri mereka. Projek seperti membuat kad
ucapan dari bidang membentuk dan membuat binaan dalam mata pelajaran pendidikan
seni visual ini telah membantu murid ini mengembangkan domain kreativitinya.
Aktiviti
memghasilkan kad ucapan seperti ini di dalam Pendidikan Seni Visual
mengutamakan proses dan hasilan akhir. Oleh yang demikian, proses kerja ini
menyuburkan budaya pemikiran kritikal murid di dalam menyelesaikan sesuatu
permasalahan. Selain itu, aktiviti pendidikan seni visual ini menggalakkan
eksplorasi dan eksperimentasi agar murid mempunyai pengalaman luas dalam bidang
penghasilan karya. Pendidikan Seni
Visual ini berupaya mengembangkan naluri ingin tahu secara eksplorasi menerusi
deria. Pemikiran kreatif dan kritis akan terus dijana melalui ekspresi diri
mereka.
Semua
yang telah dibincangkan di atas dalam domain kreativiti adalah sejajar dengan
matlamat Pendidikan Seni Visual dalam melahirkan generasi Malaysia yang
imaginatif, kritis, kreatif, inovatif dan inventif. Melalui karya seni mereka,
murid dapat berimaginasi, berfikir secata kreatif dan kritis, berdaya inovatif
dalam menghasilkan karya ynag bermutu dan inventif. Ini semua adalah sejajar dengan objektif ke
tiga pendidikan seni visual iaitu meningkatkan pengetahuan, daya kreativiti,
inovasi, disiplin serta kemahiran dalam bidang seni visual yang dapat diamalkan
dalam kehidupan dan kerjaya.
Dalam
pendidikan seni visual, murid diberi peluang berinteraksi dan meningkatkan
keupayaan bersosial. Interaksi dan keupayaan bersosial ini dapat meningkatkan
keyakinan diri murid-murid. Aktiviti
pendidikan seni visual seperti ini memberikan peluang kepada murid untuk saling
hormat- menghormati dan menjadi landasan untuk memupuk perasaan bertoleransi.
Dalam domain sosial pendidikan seni visual, semangat berkerjasama di dalam
aktiviti berkumpulan dapat dibentuk.
Perkembangan
sosial murid- murid secara positif dapat dibentuk dengan perkongsian ilmu
melalui gerak kerja berkumpulan dan apresiasi seni. Murid- murid bukan sahaja
berkongsi idea malah dapat menambahbaik penghasilan seni mereka. Hubungan
sosial yang dibentuk di antara rakan sebaya semasa proses kerja seni yang
dijalankan secara tidak langsung dapat menyemai nilai menghormati, kerjasama
dan saling bantu-membantu. Domain sosial ini adalah selaras dengan matlamat dan
objektif pendidikan visual kearah melahirkan insan yang seimbang dan harmonis
yang mempunyai nilai sosial yang tinggi sejajar dengan Falsafah Pendidikan
Negara.
Thanks a lot, ini membantu banget !
ReplyDelete