Friday 21 December 2012

'Bahan Buangan' anda menceritakan apa yang and makan

Percaya atau tidak ?


Makanan yang kita makan boleh kita rahsiakan tetapi 'bahan buangan' atau lebih popular dengan sebutan 'najis' atau 'tahi' boleh menceritakan apa jenis makanan yang telah kita makan dan cara kita makan. Walaupun tiada orang yang mengetahui najis kita sendiri tapi jika kita berada di tandas awam.. lamanya kita berada di dalam tandas dan bau yang kita keluarkan pasti akan membuat kita terpaksa menahan tebal muka apabila kita keluar dan melihat ada orang yang sedang menunggu giliran untuk masuk...apatah lagi jika orang itu masuk sambil menutup hidung dan kelihatan nak termuntah. Oleh itu, adalah baiknya kita melihat sendiri sebelum mengepam tandas jenis 'najis' yang kita keluarkan bagi menjaga kesihatan kita. Lebih baik mencegah dari mengubati.

Jenis A : Ada cebisan makanan yang besar
Kalau najis anda jenis ini, bermakna anda adalah  orang yang suka makan dengan gelojah. Makanan anda tidak hadam. Ini bermakna anda lebih banyak menelan makanan sebelum sempat mengunyah  dengan sempurna. Kesannya, ada cebisan makanan seperti jagung, bijirin dan sebagainya pada najis anda. Bagi mencegah najis seperti ini, anda perlu mengunyah makanan anda dengan sempurna sebelum menelannya dan banyakkan meminum jus buah- buahan bagi membantu melancarkan sisitem penghadaman. 

Jenis B : Sangat berbau busuk
Jika kita mempunyai tabiat pemakanan yang baik dan sistem penghadaman yang sihat maka bahan buangan kita juga kurang berbau busuk. Orang yang suka mengambil banyak daging merah akan menyebabkan najisnya sangat kuat bau busuknya. Makanan yang kurang manis dan tinggi kandungan serat sangat sesuai bagi mereka yang mengeluarkan najis yang terlalu busuk.

Jenis C : Sembelit dan berketul- ketul
Seringkali orang yang mempunyai masalah sembelit akan bertapa lama di dalam tandas bagi berhempas pulas mengeluarkan najis yang keras dan berketul- ketul. Apakah maksudnya bila najis kita keras dan berketul ? Sebenarnya ini menandakan bahawa kita kurang minum air. Oleh itu, bagi mengelakkan sembelit anda perlu makan makanan yang tinggi magnesium seperti kuaci, bayam, sayur berdaun hijau, kacang soya dan banyakkan minum air.

Jenis D : Najis berdarah
Ini mungkin tanda awal buasir atau petanda awal kedatangan kanser seperti kanser perut, usus atau ulser perut. Jika terlalu kerap maka anda perlu berjumpa dengan doktor. Bertindak pantas dengan melakukan pemeriksaan doktor bagi mencegah ia menjadi lebih teruk lagi.

Jenis E : Cair
Najis jenis ini sukar untuk ditafsirkan. Selalunya mereka yang mengalami cirit- birit, sakit perut dan keracunan makanan akan mengeluarkan najis jenis ini. Anda perlu dapatkan pemeriksaan doktor.




No comments:

Post a Comment